David Johansson, tror på kjærlighet ved første blikk – i hvert fall når det gjelder karriere. Da han først startet hos ISOPARTNER på lageret i Oslo, følte han det som å komme hjem. I dag er han produktsjef med en fot i både Norge og Sverige. Vi tok en prat med David, så du kan bli litt bedre kjent med lederen for vårt produktteam.
Fra Sverige til Oslo – en ny start
David forlot Sverige som 19-åring for å begynne et nytt kapittel i Norge. Han fikk jobb på lageret vårt i Oslo i 2008, og det var her hans interesse for isolasjonsbransjen virkelig blomstret. "Det føltes som å komme hjem," forteller David om sin tid på lageret, hvor han jobbet både med kundeservice og logistikk.
Les også: Møt isopartnerne: Trond Erik Johansen – Podcast-anker med lidenskap for isolasjon
Fra lager til studier til salg
Etter noen år som lagermedarbeider bestemte David seg for å videreutdanne seg innen salg og markedsføring. Tre år senere, med en bachelorgrad fra Handelshøyskolen BI i bagasjen, tok han på ny kontakt med daglig leder Arne Schultz for å høre om det fantes en passende rolle. Etter en kaffe på Grünerløkka ble de enige om at David skulle tre inn i en salgsrolle, i forbindelse med utvidelsen av Oslo-avdelingen. "Jeg måtte finne ut av ting selv," sier han med et smil, og beskriver hvordan han som eneste rene selger i selskapet den gang lærte seg å manøvrere salgsverdenen, en utfordrende men spennende rolle han trivdes godt i.
Pandemien endret kursen
Da pandemien kom, ble David kastet ut i flere roller på en gang. "Det var en tid for å være kreativ," forteller han. Han tok på seg ansvaret både for lageret i Oslo og innkjøpsprosesser, og teamet måtte finne løsninger på hvordan de kunne fortsette å gi kundene god service – til tross for strenge restriksjoner. "Kundene våre ville fortsatt ha kaffen sin," ler David, og mimrer om hvordan de klarte å tilpasse seg.
Rollen som produktsjef
I dag er David produktsjef for Sverige og Norge, og han stortrives med ansvaret. "Det beste med rollen er å se en produktidé gå fra konsept til en suksess," sier han. Med et skarpt blikk for detaljer og en evne til å forstå kundenes behov, sørger David for at ISOPARTNER alltid har de beste løsningene på lager og i nettbutikken.
Lagånd og frihet
For David handler ledelse ikke bare om å få ting gjort, men om å skape et sterkt team. "Vi må kunne overlate oppgaver til hverandre. Det er nøkkelen til å lykkes," sier han, og understreker viktigheten av samarbeid i teamet. Hans mål er å sikre at teamet alltid kan støtte hverandre – enten det gjelder store prosjekter eller daglige oppgaver.
I teamet hans finner vi blant annet Jonas Claeson, som jobber som logistikksjef for både Sverige og Norge. Jonas spiller en viktig rolle i å sikre at logistikken går som den skal på tvers av begge landene. Dan Axel Lemke, som er Produkt Admin-specialist i Sverige, sørger for at ERP-systemet og prisoppdateringer er på plass. Mats Forsberg, kjent som "Matte", jobber som innkjøpskoordinator og har hovedansvar for innkjøp til Sverige, mens Inge Henriksen i Norge holder styr på innkjøpene til de norske lagrene.
Sammen sørger de for at alle deler av produktlogistikken fungerer sømløst, og David sørger for at ingen sitter alene med for mye ansvar – de skal kunne løse utfordringer sammen.
Fotballpassion: Fra Halmstad til Emirates med Arsenal i hjertet
Når det gjelder fotball, er David heller ikke alene om sitt Arsenal-hjerte i ISOPARTNER. I likhet med salgssjef i Sverige, Pierre von Sicard, deler han en lidenskap for det engelske laget. “Arsenal-legenden Fredrik Ljungberg kommer fra hjembyen min, Halmstad, så det er nok hovedgrunnen til at jeg begynte å holde med dem,” reflekterer han. Om “The Gunners” vinner på lørdag, kan du være trygg på at det blir god stemning på kontoret på mandag!
Ser mot fremtiden
Med en stadig mer digitalisert bransje er David opptatt av at ISOPARTNER er i forkant av utviklingen. "Vi har jobbet mye med å gjøre produktene våre mer tilgjengelige digitalt," sier han, og trekker frem webshopen som et viktig verktøy for fremtiden.
David Johansson er en leder som forstår verdien av å være tett på både teamet og kundene. Med sin erfaring og sitt blikk for detaljer, er han klar for å ta ISOPARTNER videre inn i fremtiden – alltid med et smil og en kopp kaffe i hånden.